klick-o-trick

Direktlänk till inlägg 24 maj 2011

Skärpning!!!

Av angelica - 24 maj 2011 12:06

Då var det Tisdag då. I kväll är det nybörjarkurs i agility. Tyvärr stormar det ju utomhus så håller det i sig kanske det blir film på kursen istället. Trisst..


Jag har funderat en del de sista dagarna på träningen med Tricz. Jag har varit slarvig, lat och haft ont så träningen har inte följts alls som den borde. Vi har juh tidigare fokuserat mest på miljöträning, passivitet, möten med fokus, "varsågod", viktförskjutning, belöningsutveckling och sånna "tråkiga" saker då jag anser det viktigast av allt. Han har inte haft så stor ork och därför har all tid gått till detta.

Nu börjar han dock bli lite mer taggad och orkar lite mer, det e dags att sätta igång med grundträningen ordentligt.

Det jag lägger mest vikt vid i grundträningen är bakdelsövningar, viktförskjutning och kamp, target, kontakten, att lära sig att "lära", störningsövningar och inkallning bla.

Vi har startat lite smått med bakdelsövningarna nu och jobbar på ingångarna. Det går bra och han börjar förstå och tycka det är riktigt roligt med sitt "jobb".

Vi har ju som en del av er säkert läst på Facebook lite problem med inkallningen, inte när vi tränar den, då är den super, inte heller i skogen, då kommer han som ett skott, dock fungerar den inte alls här hemma på gården eller när han kommer i "jaktmode". Apporteringen ÄÄÄÄÄLSKAR han och den går super inomhus. Men så fort han kommer ut så firar han ensam och han jag han kopplad så lägger han sig ner och "strejkar" så fort han kommer åt någon sak. Vi har provat massa olika metoder men ingenting funkar riktigt än. Ska skärpa mig och lägga upp en ordentlig träningsplan över det. Det är mycket annat som drar nu när han börjar bli "stor" kille. :)

Har tänkt att beställa en metallapport, en ny spårlina då min är hos min far med Wilse och nya konor. Tyvärr anser jag att portot på de ställen jag kollat på nätet är skamligt hög.. :/ Och är det billigare frakt så kostar sakerna multum istället.. Haha.. Ska se vad jag kan hitta..


Uppdaterinmg från min far säger att lille Wilse dämpat sig ordentligt. Pappa öppnar dörren på morgonen och Wilsebus går in och ut som han vill, stannar alltid på gården. Dessutom hade dom varit i kohagen häromdagen och även fast kossorna stog en meter från Wilse och var nyfikna så var det enda min lille skrutt hade i huvudet att träna ingångar med pappa.. Älskade lilla tok!! Ingångar är det bästa han vet.. Haha!!


Så, sammanfattningsvis så ska jag allså lägga upp en bättre, mer strukturarad träningsplan för Tricz. Som det är nu så har jag startat upp, eller vill starta upp, för mycket olika saker med honom och jag måste skärpa mig. Annars kommer vi aldrig att komma någonstans..

Kommer uppdatering om det när det e klart.. :)


Kram på er!!

 
 
Anna

Anna

14 juni 2011 17:05

Hej ursäkta om jag bara frå¨gar men heter du prytz i efternman? du är så jäkla lik en skit gammal vän jag hadde när jag va .. erm... liten :P
bodde vid lillegården i skövde.
om inte så strunta i detta :P vart bara så nyfiken.

mvh
Anna

http://aumi.blogg.se

angelica

14 juni 2011 21:50

Hej Anna.. Jupp.. Det e jag.. :) Vilken Anna är du då?? *nyfiken* :)

 
Anna

Anna

14 juni 2011 22:15

sv: men åh det va du!! hur länge sen som helst :D
Jag hittade din blogg av en slump när jag sökte efter någon ny hundblogg att följa. lite av en bloggjunkie :P funderade i nästan 30 minuter på om jag kände igen dig eller ej och från vart.
Allt här är bara fin fint :D flyter på just nu. examen är nära sommarlov :D hur är det själv?
kram

http://aumi.blogg.se

angelica

15 juni 2011 11:26

Haha.. På det viset.. Jag är periodvis extremt dålig på att uppdatera dock.. :p Skönt med sommarlov!!! Jag är sjukskriven så jag e hemma ständigt, men inte i skick att göra något specifikt sådär.. Blir en tvådagarskurs i nästa vecka, det e min semester.. :) Såg att ni tänkt att skaffa hund.. Roligt!! Tänkt att träna något speciellt?? Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av angelica - 4 januari 2012 23:21

Då jag väntat och väntat på mobilappen som skulle komma i Oktober 2011, men inte sett skymten av någon har jag nu efetr att ha mailat bloggplatsen.se och inte fått något svar bestämt mig för att byta bloggsida. Jag kommer från och med nu blogga frå...

Av angelica - 10 november 2011 22:48

Väntar fortfarande på den där utlovade mobilappen för oss bloggare på bloggplatse som skulle komma i oktoser.. *hyser med fingern* Kommer bli SÅÅ mycket lättare för mig att uppdatera bloggen när jag slipper gå in på min dator (som jag typ aldrig anvä...

Av angelica - 30 september 2011 13:12

Så.. På tiden att uppdatera.. Förstår inte hur jag kan vara så kass på det.. :S Det har hänt mycket sen sist.. Ska försöka nämna det mesta men jag kommer inte skriva så mycket om något av det.. Jag blev inbjuden att instruera agility för ett läge...

Av angelica - 8 juli 2011 17:40


Dagen har spenderats i ldkp med sambo och valparna. Vi tog en sväng till stranden och Lilo och Tricz har badat.. Vi trodde Lilo skulle vara feg och bara skälla på vattnet och att tricz rätt snbbt skulle våga sig ut i det svalkande.. Men shi fick vi.....

Av angelica - 7 juli 2011 19:46


..det är hur jag har känt mig idag.. trött, less, oengagerad, onyttig och allmänt låg.. Mycket tankar har idag gått till Tricz och träningen, omläggningen av träning och kämpandet med engagemanget från hans sida som inte har funkat så bra alls det ...

Presentation


Välkommen till min blogg!! Jag heter Angelica och är en hundtok boende i ett litet hus på landet i lidköpings kommun. Här bor jag med min sambo Timmy, våra fem hundar och varannan vecka med sambon son.
Jag är utbildad agility och allmänlydnadsin

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards