klick-o-trick

Direktlänk till inlägg 28 juni 2011

Motivation..

Av angelica - 28 juni 2011 12:59

Att arbeta med en hund är det absolut roligaste som finns, iaf enligt mig. Tyvärr är det ibland vissa saker som brister. Som just nu.. Och det vi jobbar med är motivationen.

Tricz är glad och framåt när vi tränar, framförallt i agilityn har det släpt och drivet är mycket bättre än förut. Tyvärr börjar han slacka i motivationen när vi tränar annat. All nyinlärning är tuff och det är ett heltidsjobb för mig att hitta nya sätt och saker som motiverar.

Han kampar, jagar, äter godbitar, brottas och är glad och nöjd, men vid inlärning räcker det inte. Han har alltid varit svårtränad i mångt och mycke men vi har jobbat massvis med belöningsutveckling och så länge jag har bjudit på en rad olika belöningar under träningarna så har det gått åt rätt håll iaf. I princip varje gång jag tränar får jag ha 5-6 olika leksaker, minst 4-5 olika godbitsbelöningar, massa olika sätt att leverera belöningarna och max köra 4 repetitioner, annars tröttnar han och passets slutresultat blir dåligare än starten. Jag har fullkomligt sönderanalyserat varenda krav jag har på honom i träningen och jag kan inte hitta några brister där. Vi har försökt med längre pauser, kortare pauser, lugna pauser, lekfulla pauser.. Ja, allt.. Och ändå går det år fel håll just nu.


Han har juh en del separationsångest och när jag kommit tillbaka (även om han sett mig hela tiden) så är det BARA matte som gäller. Han greppar mig med frambenen och vägrar släppa, försöker praktiskt taget att "krypa" in under kläderna på mig för att komma så nära som möjligt. Då är det endå MYCKET bättre nu än vad det var förut. Jag vet dock inte hur jag sklle kunna utnyttja hans "mattigsjuka" som belöning, även fast jag gärna hade velat prova och se vad som händer.

Han älskar att jaga flugor, men jag har svårt att se hur jag skulle kunna utnyttja det som belöning då flugorna inte alltid är så behändiga att "bära omkring på". Jag kanske får klickerträna en fluga först för att kunna utnyttja den som belöning för Tricz sen.. Haha..


Han älskar sopborstar så det får jag belöna med hemma ibland. Och när kampen och jakten iaf fungerar så utnyttjar jag den och lägger in var tredje belöning i godbitsform för att kunna utnyttja belöningsplaceringen vid träning som "behöver" det.


Ibland sätter vi oss bara på golvet och jag klickar precis alla beteenden han bjuder på, detta gjorde vi mycket innan då inlärningen var ännu värre och det fungerade bra, även med de belöningar som inte hade högsta belöningsvärdet. Men nu har vi fastnat och det känns som om han snarare drar sig i fel riktning än att uvecklas i sin inlärning.


Jag blir tokig på det här.. Suck.. Finns det nån som har några konkreta tips på hur jag kan öka hans motivation inför nyilärning?


Jag älskar min pudel och trivs jättebra med honom. Han är glad, trevlig, har en underbar mentalitet, är underbart vacker, jag skrattar åt honom varje dag och jag VET att han är ung än, men han är inte förståndshandikappad.. Det är mina belöningar och min träningsplan som måste ändras, jag vet dock inte var längre.

Han förtjänar att tycka att det är det roligaste som finns med all träning och just nu tycker han bara det i kanske 20 sekunder, sen tappar jag honom. Trots detta är han alltid på när han märker att det är träning på gång, så det har vi lyckats med iaf.. :p


Ska sätta mig i kväll och pula mer med min planering. Har varit och köpt massa nya varianter på godbitsbelöning också och i kväll ska jag försöka träna med distansbelöning och se om han tänder mer.


  

Min underbara, vackra puddlingkille!!! <3


Tjillivippen!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av angelica - 4 januari 2012 23:21

Då jag väntat och väntat på mobilappen som skulle komma i Oktober 2011, men inte sett skymten av någon har jag nu efetr att ha mailat bloggplatsen.se och inte fått något svar bestämt mig för att byta bloggsida. Jag kommer från och med nu blogga frå...

Av angelica - 10 november 2011 22:48

Väntar fortfarande på den där utlovade mobilappen för oss bloggare på bloggplatse som skulle komma i oktoser.. *hyser med fingern* Kommer bli SÅÅ mycket lättare för mig att uppdatera bloggen när jag slipper gå in på min dator (som jag typ aldrig anvä...

Av angelica - 30 september 2011 13:12

Så.. På tiden att uppdatera.. Förstår inte hur jag kan vara så kass på det.. :S Det har hänt mycket sen sist.. Ska försöka nämna det mesta men jag kommer inte skriva så mycket om något av det.. Jag blev inbjuden att instruera agility för ett läge...

Av angelica - 8 juli 2011 17:40


Dagen har spenderats i ldkp med sambo och valparna. Vi tog en sväng till stranden och Lilo och Tricz har badat.. Vi trodde Lilo skulle vara feg och bara skälla på vattnet och att tricz rätt snbbt skulle våga sig ut i det svalkande.. Men shi fick vi.....

Av angelica - 7 juli 2011 19:46


..det är hur jag har känt mig idag.. trött, less, oengagerad, onyttig och allmänt låg.. Mycket tankar har idag gått till Tricz och träningen, omläggningen av träning och kämpandet med engagemanget från hans sida som inte har funkat så bra alls det ...

Presentation


Välkommen till min blogg!! Jag heter Angelica och är en hundtok boende i ett litet hus på landet i lidköpings kommun. Här bor jag med min sambo Timmy, våra fem hundar och varannan vecka med sambon son.
Jag är utbildad agility och allmänlydnadsin

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards