klick-o-trick

Direktlänk till inlägg 7 juli 2011

spunk

Av angelica - 7 juli 2011 19:46

..det är hur jag har känt mig idag.. trött, less, oengagerad, onyttig och allmänt låg..

Mycket tankar har idag gått till Tricz och träningen, omläggningen av träning och kämpandet med engagemanget från hans sida som inte har funkat så bra alls det sista..

Vi tränar nu bara var tredje dag ett tag framöver och olika saker dom få passen som blir.. Efter att ha surmulnat hela dagen och inte känt för någonting alls så beslöt jag mig för att skärpa till mig och iaf göra nåt.. Tricz träning lär juh inte gå framåt om jag inte tränar alls liksom..

Så, efter att lilleman (och alla andra hundar också) sovit en stund tog jag utkillen på en snabbkisserunda i regnet, när vi kom in tog det några minuter sen började han bli lite småbusig med Lilo och min hundtränar-hjärna skrek "NUUUUUUU!!!!"..

Jag tog tag i det, delade lite korv i 20 bitar, tog min klicker, "pallen" till bakdelsövningar och lilleman och stängde in oss i köket.

Vi startade träningen av ingångar (detta kan han men engagemanget och positionen har inte varit super).

Men HALLÅÅÅÅÅ!!!! Första korta passt, 4 repetitioner, SUPERBT!!! Lite lek, 3 repetitioner, SNABBT OCH PRECIST (stavning???)!!!, lek igen, 2 repetitioner, FORTFARANDE JÄTTEFINT!!!, massa, massa lek och avslut.. :)

Om han bara visste hur glad han gör mig när jag ser litljus i vår träning..


Så, nu har jag tänkt ännu mer (för ovanlighetens skull ;p) och insett att jag juh faktiskt förväntar mig att det inte ska fungera när vi tränar!! Jag suger åt mig för mycket och lever på att jag bara tragglar och inget fungerar även fast jag anstränger mig och analyserar och lägger om min träning.. Men varför gör jag inte det dom passen som går bra??  Vi har juh faktiskt en del bra, och faktiskt i mina ögon riktigt bra pass, och när dom kommer så mår jag juh helt suveränt, VARFÖR tragglas inte dom i repeat i mitt huvud?? Jag har juh faktiskt kommit framåt i mitt omläggande av planering, kriterier och belöningsvärde m.m Det fungerar juh sakta men säkert.. Ska det vara så svårt att foksera på och leva av glädjen att det går åt rätt håll?? För det gör det juh, kanske inte så snabbt som jag hade velat men.. Haha.. Varför ha så brottom?? :)

Nu nu ska jag försöka skärpa mig.. :) Fokusera på dom bra delarna, givetvis fortfarande analysera mina pass och mig själv som tränare, men vara tacksam för det som faktiskt fungerar.. För många saker gör juh faktiskt det, även om det kanske inte alltid e delen med "momentträning" och nyinlärning.

Tricz är en fantastisk hund!! (För er få som inte fattat att jag faktiskt tycker det om honom ;p)

Han är fruktansvärt miljösäker, glad, han går ihop med alla hundar, har inga rädslor, inte överdrivet glad i människor men gillar dom fortfarande. Han älskar att kampa och leka och han har ett undbart tydligt kroppsspråk. Han är lätt att ha med sig överallt, han lätt att hantera, frisk och kry, och han älskar sin matte.. ;p Hihi..

Jag kunde inte bett om en bättre hund!! :)

Visst är det jobbigt ibland, men vi jobbar på det och som sagt, det går juh faktiskt framåt!!!! :)


 

 
 
Gisela

Gisela

8 juli 2011 17:18

Hej lilla du... ville bara titta in coh säga hej.. och hoppas du snart kommer igång med lite klickerträning... och så passar jag på att berätta att den lilla superottan kommer om två veckor!!!
Kramen till dej
/G

http://www.nogg.se/Ekedal

angelica

8 juli 2011 17:39

Vad roligt!!! Äntligen!!! Då får du ta med henne på klickerkursen sen.. ;p Kanske ska anmäla oss till någon rolig kurs ihop?? :) Kram på dig

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av angelica - 4 januari 2012 23:21

Då jag väntat och väntat på mobilappen som skulle komma i Oktober 2011, men inte sett skymten av någon har jag nu efetr att ha mailat bloggplatsen.se och inte fått något svar bestämt mig för att byta bloggsida. Jag kommer från och med nu blogga frå...

Av angelica - 10 november 2011 22:48

Väntar fortfarande på den där utlovade mobilappen för oss bloggare på bloggplatse som skulle komma i oktoser.. *hyser med fingern* Kommer bli SÅÅ mycket lättare för mig att uppdatera bloggen när jag slipper gå in på min dator (som jag typ aldrig anvä...

Av angelica - 30 september 2011 13:12

Så.. På tiden att uppdatera.. Förstår inte hur jag kan vara så kass på det.. :S Det har hänt mycket sen sist.. Ska försöka nämna det mesta men jag kommer inte skriva så mycket om något av det.. Jag blev inbjuden att instruera agility för ett läge...

Av angelica - 8 juli 2011 17:40


Dagen har spenderats i ldkp med sambo och valparna. Vi tog en sväng till stranden och Lilo och Tricz har badat.. Vi trodde Lilo skulle vara feg och bara skälla på vattnet och att tricz rätt snbbt skulle våga sig ut i det svalkande.. Men shi fick vi.....

Av angelica - 6 juli 2011 21:30

Igår fick jag ett tokryck och bestämde mig för att min nröda kalufs hade gjort sitt och jag var trött på att färga håret.. Back to blonde?? Hade jag hoppats på jag (även fast jag juh givetvis visste att det e bland det svåraste som finns).. Men , men...

Presentation


Välkommen till min blogg!! Jag heter Angelica och är en hundtok boende i ett litet hus på landet i lidköpings kommun. Här bor jag med min sambo Timmy, våra fem hundar och varannan vecka med sambon son.
Jag är utbildad agility och allmänlydnadsin

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards